Veelgestelde vragen
Kijk hier voor antwoorden op veelgestelde vragen over je bezoek, (online) tickets, het tentoonstellingsprogramma, en onze actuele veiligheids- en hygiënemaatregelen.
Openingstijden en Prijzen
Wat zijn de openingstijden?
Het Stedelijk Museum is dagelijks geopend van 10.00 – 18.00 uur. Het museum is 365 dagen per jaar open, ook tijdens de feestdagen. Op vrijdagavond is het museum voorlopig helaas gesloten.
Heeft het museum ook een priority lane?
Nee, iedereen met geldig entreebewijs en tijdslot kan direct doorlopen naar de kassa. Dit geldt ook voor pashouders (Vrienden, leden Young Stedelijk, VIPS, ICOM etc.) en personen met een fysieke beperking. Wij doen ons uiterste best de doorstroming van bezoekers zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen.
Is het mogelijk om van tevoren tickets te bestellen of te reserveren?
We raden het aan om online een ticket met een tijdslot aan te schaffen. Tickets zijn een jaar geldig na aankoop. Er zijn tickets en tijdsloten verkrijgbaar aan de kassa zolang er voor dat het tijdslot waarop het het museum wilt bezoeken nog tickets beschikbaar zijn.
Kun je door ziekte of een andere reden toch niet komen? Mail dan naar reserveringen@stedelijk.nl om je tijdslot om te boeken naar een andere datum en tijd. Op deze manier kunnen we een andere bezoeker blij maken met jouw tijdslot.
Wat is de toegangsprijs voor studenten / kinderen?
Studenten ontvangen een korting van ca. 50% op de aangepaste toegangsprijs. Kinderen en jongeren t/m 18 jaar hebben gratis toegang tot het Stedelijk. Zij dienen wel in het bezit te zijn van een (gratis) entreebewijs en tijdslot. Selecteer daarvoor de optie ‘entree t/m 18 jaar’, 'Entree CJP' of 'Entree Student' in het ticketsysteem. Kinderen t/m 18 jaar mogen alleen naar binnen in gezelschap van (een) volwassene(n) in het bezit van een geldig entreebewijs.
Wat is er in het museum te doen voor kinderen?
Het Stedelijk biedt deze zomer workshops speciaal voor families. Kijk op onze familiepagina voor actuele informatie.
Tickets & Tijdsloten
Ik heb een Museumkaart, kortingskaart of ander geldig entreebewijs. Is het dan ook nodig een ticket met tijdslot te kopen?
Ook bezoekers met een Museumkaart, kortingskaart of ander geldig entreebewijs* raden we voorafgaand aan het bezoek een ticket met tijdslot kopen via de website. Dit is nodig vanwege de geldende veiligheidsmaatregelen in het 1.5m Museumprotocol. Het is ook mogelijk aan de kassa een ticket en tijdslot te kopen zolang er voor het specifieke tijdslot waarop je het museum wilt bezoeken nog tickets beschikbaar zijn.
Museumkaarthouders kunnen een gratis ticket bestellen via het ticketsysteem. Selecteer daarvoor de optie 'in bezit van ander geldig entreebewijs'. Neem naast je ticket ook je Museumkaart mee naar het museum.
*Kinderen en jongeren t/m 18 jaar**, Museumkaart, Stedelijk Vriendenpas, Young Stedelijk pas, Stedelijk Circle pas, Stedelijk Jaarkaart, Stedelijk VIP-kaart, Rembrandtkaart, ICOM, Stadspas, Iamsterdam City Card, Amsterdam Pass, Holland Pass, Stedelijk Lerarenpas, BankGiro Loterij VIP-kaart
** o.b.v. volwassene met geldig entreebewijs
Waarom moet ik een ticket met tijdslot kopen voor een bezoek aan het Stedelijk Museum?
Vanwege de veiligheidsmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus is het kopen van een ticket met tijdslot voorlopig verplicht. Tijdsloten zijn ingedeeld per kwartier. Tickets en tijdsloten kunnen worden gereserveerd via de website. Aan de kassa zijn eveneens tickets en tijdsloten verkrijgbaar zolang er voor het specifieke tijdslot waarop u het museum wilt bezoeken nog tickets beschikbaar zijn.
Ik ben per ongeluk te laat voor het tijdslot dat op mijn ticket staat. Mag ik alsnog naar binnen?
Het aangeschafte ticket is gekoppeld aan het gereserveerde tijdslot. Mocht je te laat zijn, laat het dan aan een publieksmedewerker weten. We kijken dan wat we voor je kunnen betekenen.
Ik ben verhinderd om naar het museum te komen. Mag ik mijn ticket ook weggeven aan iemand anders?
Ja, het is mogelijk om je ticket met tijdslot weg te geven aan iemand anders. Dit geldt alleen voor reguliere tickets en niet voor tickets met korting of tickets die zijn aangeschaft door Museumkaarthouders.
Ik ben Member van het museum, moet ik dan ook een ticket met tijdslot kopen?
Ook voor Members (Vriend, Familievriend, Donateur, Young Stedelijk of Stedelijk Circle) van het Stedelijk Museum geldt dat zij het Stedelijk alleen kunnen bezoeken in het bezit van een tijdslot. Members kunnen gratis een tijdslot boeken door 'ander geldig toegangsbewijs' te selecteren in de ticketshop. Dit ticket is alleen geldig bij het tonen van je persoonlijke membership pas.
Mag ik mijn aangeschafte ticket veranderen van tijdslot en/of dag?
Ja, dit is mogelijk. Mail naar reserveringen@stedelijk.nl je naam, nieuwe dag en tijdslot naar voorkeur. Tijdsloten gaan per kwartier en van 10.00 - 16.45 uur.
Kan ik mijn aangeschafte ticket met tijdslot annuleren?
We geven geen geld terug voor aangeschafte tickets. Tickets zijn na aankoop een jaar geldig. Mocht je niet komen op het gereserveerde tijdslot laat het dan weten via reserveringen@stedelijk.nl
Ik heb mijn ticket niet ontvangen. Wat nu?
Check je spam-folder. Mocht de ticket daar niet in zitten, mail dan naar reserveringen@stedelijk.nl.
Is het nodig om de tickets te printen?
Het scannen van het ticket kan zowel van de geprinte tickets als vanaf een mobiele telefoon.
Is de Museumkaart te koop in het Stedelijk Museum?
De Museumkaart is te koop aan de kassa van het Stedelijk Museum. Je kunt de kaart dan meteen gebruiken. Je kunt ook via de website van Museumkaart een lidmaatschap afsluiten. Neem je kaart mee als je het museum bezoekt.
Het antwoord op mijn vraag over tickets en/of tijdsloten staat er niet bij
Antwoord niet gevonden? Mail dan naar: reserveringen@stedelijk.nl
of bel tijdens kantooruren: 020-5732911
Ik heb geen internet of smart phone. Hoe kan ik een ticket reserveren?
Het is inmiddels ook mogelijk een ticket te kopen bij de kassa als er voor het specifieke tijdslot waarop je het musuem wilt bezoeken nog tickets beschikbaar zijn. Telefonisch reserveren is helaas niet mogelijk.
Bezoek, Veiligheid & Hygiëne
Is het restaurant en/of Zadelhoff café open?
Restaurant TEN is vanaf 1 juni weer geopend, net als het Zadelhoff Café. Bekijk de website van TEN restaurant voor de maatregelen. In het museum is niet toegestaan om te eten en drinken.
Is de bibliotheek van het Stedelijk toegankelijk?
In verband met het beperkte aantal plaatsen is het nodig om een afspraak te maken als je de bibliotheek wilt bezoeken. De bibliotheek kan momenteel helaas alleen plaats bieden aan onderzoekers en studenten voor wie het noodzakelijk is om de collectie van de bibliotheek te raadplegen. Vrije studieplaatsen zijn helaas tijdelijk niet beschikbaar.
Openingstijden bibliotheek: dinsdag t/m zaterdag: 12.00 – 17.00 uur. Voor afspraken: bibliotheek@stedelijk.nl, tel. 020 – 573 26 50.
Is er een garderobe/kluisjes in het museum?
Je kunt je spullen ophangen in de (onbewaakte) garderobe. Het gebruik van de onbewaakte garderobe is kosteloos en voor risico van de bezoeker. Deze garderobe is enkel geschikt voor kleine bagage. In de garderobe zijn ook paraplubakken aanwezig. Kluisjes zijn helaas niet beschikbaar. Handtassen (max. ‘A3’ formaat) zijn toegstaan in de museumzalen. Voor grotere bagagestukken zoals rolkoffers en weekendtassen verwijzen we je door naar het Lockerpoint op het Museumplein.
Wanneer vinden er rondleidingen plaats, en hoe lang duren ze?
Rondleidingen worden vanwege de veiligheidsmaatregelen niet gegeven. Op het Youtube-kanaal van het Stedelijk kan je vanuit huis online rondleidingen volgen door het museum.
Kan ik mijn bagage (rolkoffer, weekendtas) kwijt in de garderobe?
Het gebruik van de onbewaakte garderobe is kosteloos en voor risico van de bezoeker. Om veiligheidsredenen kunnen wij geen grote stukken bagage aannemen. Op het Museumplein zijn kluisjes beschikbaar. Deze zijn te vinden in de parkeergarage van Q-Park. Meer info is te vinden via de website van Lockerpoint.
Hoe lang mag ik in het museum blijven?
Je mag na binnenkomst onbeperkt in het museum verblijven tot het museum sluit.
Met hoeveel mensen mag ik het museum bezoeken?
Je kunt een maximum van 5 tickets per tijdslot aanschaffen. Bezoek het museum alleen of met mensen uit je huishouden.
Is er een vaste route door het museum?
In verband met de geldende veiligheidsmaatregelen zijn er vaste routes door het museum uitgestippeld. Deze routes worden aangegeven met een lijn op de grond, die onderbroken wordt in ruimtes waar je vrij kunt rondlopen. We vragen je altijd 1,5 meter afstand te houden en eventuele instructies van onze publieksmedewerkers op te volgen.
Moet ik een mondkapje op in het museum?
Nee, dit is niet verplicht. Houd 1,5 meter afstand van elkaar en kom niet naar het museum bij verkoudheidsklachten en/of koorts.
Welke hygiënemaatregelen worden er getroffen?
Het museum wordt frequent en grondig gereinigd volgens de richtlijnen van het RIVM. Met name de toiletten en veel aangeraakte objecten als leuningen en liftknoppen worden regelmatig schoongemaakt. In het entreegebied staan zeepdispensers waar je je handen kunt reinigen voor je bezoek aan het museum.
Is de museumshop open?
De museumshop is open en heeft bredere gangpaden om de veiligheid te waarborgen. Je kunt de shop momenteel alleen bezoeken volgens een vaste route. De museumshop hanteert dezelfde openingstijden als het museum. Wil je alleen de museumshop bezoeken? Dat kan door een gratis ticket te bestellen via het ticketsysteem. Selecteer de optie 'ander geldig toegangsbewijs'.
Zijn de toiletten geopend?
Alle toiletten zijn voor bezoekers geopend. Onze toiletten zijn genderneutraal.
Ik heb een ticket gekocht, maar heb bij vlak voor het bezoek (vage) klachten gekregen. Wat moet ik doen?
Wat vervelend voor je! Bij verkoudheid of klachten moet je conform de RIVM-richtlijnen thuisblijven. Via deze link kunt je bij het RIVM zien om welke klachten het gaat. Je kunt je tijdslot omboeken naar een andere tijd en datum. Stuur daarvoor een mail naar: reserveringen@stedelijk.nl. Je bent weer welkom als jij en je huisgenoten tenminste 24 uur klachtenvrij zijn. Veel beterschap!
Service en huisregels
Mag ik fotograferen in het museum?
Ja, graag! Fotograferen voor persoonlijke gebruik is toegestaan. Leuk als je je foto's deelt op social media.
Heeft u voor professioneel gebruik beeld nodig? Dan kunt u een mail sturen naar repro@stedelijk.nl.
Voor professionele en/of persfotografie of videoopnames, neem contact op met onze Press Office: pressoffice@stedelijk.nl
Hebben jullie een audiotour?
Er is bij de vaste collectie en de tentoonstellingen een gratis audiotour beschikbaar, samengesteld door het museum. De audiotour bij de vaste collectie is beschikbaar in het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans en Italiaans. De audiotour bij tijdelijke tentoonstellingen is beschikbaar in het Nederlands en Engels.
Audiotours kun je afhalen bij de kluisjes. Neem je eigen koptelefoontje mee (ingang mini jack)! De audiotours worden na elk gebruik schoongemaakt en gestopt in een plastic wegwerphoesje. Lever na je bezoek de audiotour in bij de kluisjes in het entreegebied.
De audiotours kun je ook beluisteren op je eigen mobiele telefoon via Soundcloud.
Mag ik eten en/of drinken in het museum?
Het nuttigen van eten en drinken is niet toegestaan in het museum
Kan ik als niet-bezoeker naar het toilet in het entreegebied?
Nee, je kunt vanwege de huidige veiligheidsmaatregelen alleen naar het toilet als je in het bezit bent van een ticket met tijdslot.
Toegankelijkheid
Mag mijn (hulp)hond mee?
Geregistreerde hulphonden zijn toegestaan. Het meebrengen van andere (huis)dieren niet.
Zijn er faciliteiten voor personen met een fysieke beperking?
Het museum beschikt over liften die geschikt zijn voor rolstoelen en over invalidentoiletten. Verder zijn er bij de ingang voldoende medewerkers om bezoekers in een rolstoel te begeleiden naar de tentoonstellingszalen. Verlaat u het museum, spreekt u dan een medewerker van het museum aan voor ondersteuning – zij helpen u graag. Meer informatie over de toegankelijkheid van het museum. Voor personen met een fysieke beperking is er een speciale toiletroute beschikbaar.
Is het mogelijk om een rolstoel te reserveren?
Ja, dan kan, via telefoonnummer: +31 (0)20 5732 911 en via reserveringen@stedelijk.nl. Het museum heeft vier rolstoelen beschikbaar die bezoekers kunnen lenen en zogenaamde Alinkers (loopstoelen). Klik hier voor informatie over de toegankelijkheid van het museum. De rolstoelen worden extra gereinigd na gebruik vanwege de geldende veiligheidsmaatregelen.
Is er een kolfruimte in het museum?
Ja, er is een kolfruimte Ook hier zijn de algemene aanvullende hygiënemaatregelen van toepassing.
Tentoonstellingen, events en collectie
Moet ik voor een evenement bijbetalen?
Voorlopig vinden er in het Stedelijk geen evenementen plaats. Wanneer dat wel weer het geval is zullen we dat aankondigen via onze website en nieuwsbrief. Meld je hier aan voor de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven.
Uit hoeveel werken bestaat de presentatie van de vaste collectie?
In totaal zijn er ca. 700 werken uit de collectie te zien, van 1870 tot nu.
Kan ik erop rekenen dat de publiekslievelingen te zien zijn?
Jazeker. In STEDELIJK BASE zijn bijna 700 hoogtepunten uit de collectie voor een groot deel permanent te zien. Sommige kwetsbare materialen kunnen niet langer dan 3 maanden achtereen worden getoond, zoals fotografie, textiel en werken op papier, Bekende namen zijn vrijwel altijd op zaal te zien. Het museum heeft een grote collectie, dus mocht er een werk op reis gaan, dan kan het een ander werk van dat kaliber in de plaats stellen.
Ik ben geïnteresseerd in zaalverhuur/wil graag een evenement organiseren, kan dat?
Neem contact met ons op en dan kijken we naar de mogelijkheden wat aan RIVM voldoet. Klik hier voor zaalvehuur.